Skip to main content

Ako vyťažiť zo spolupráce s architektom čo najviac?

Hľadáte architekta pre váš byt, dom alebo komerčný priestor a vôbec neviete, ako celý proces spolupráce funguje? Na čo by ste si mali dať pozor a čo od spolupráce s architektom vlastne očakávať? Prinášame vám 7 tipov, ako vyťažiť zo spolupráce s architektom to najlepšie.

 

Žiadna suchá teória, poďme do praxe

Aby sme vás nezaťažovali iba teóriou, postavili sme tento článok na konkrétnej realizácii z našej dielne. Jednotlivé tipy vám ukážeme na projekte kancelárií ALPE EUROSERVICE, ktoré sme navrhli a zrealizovali v roku 2022. Projekt bol nominovaný v prestížnej architektonickej súťaži INSAID Awards a dostal sa do TOP 5 v kategórii Pracovisko.

 

Tip č. 1: Ujasnite si, akého architekta vlastne hľadáte

Príbeh našej spolupráce s Milenou Bobekovou, zakladateľkou a CEO spoločnosti ALPE EUROSERVICE, sa začal celkom jednoducho na Googli. Milena spoločne s dcérou Simonou vedú jednu z najväčších slovenských firiem zameraných na colnú deklaráciu a v roku 2021 začali hľadať architektonické štúdio, ktoré by im navrhlo interiér úplne novej centrály firmy v Trnave.

Klientky vyhľadávali ateliéry cez Google a prezerali si ich webstránky a referencie. Takýmto spôsobom našli aj naše štúdio BLZK architekti a podľa ich vlastných slov sa im veľmi zapáčil náš štýl. Rozhodli sa práve podľa neho.

Aby ste teda boli vo finále spokojní, vyberte si už na začiatku architekta alebo štúdio, ktorého štýl je vám veľmi blízky a páči sa vám. Ak si totiž zvolíte architekta s minimalistickým štýlom a budete od neho chcieť rustikálny interiér, zbytočne sa budú trápiť obe strany.

(článok pokračuje pod obrázkom)
Ako vyťažiť zo spolupráce s architektom čo najviac?

Vstupná hala v kancelárskej budove spoločnosti ALPE

Tip č. 2: Vytvorte čo najlepšie zadanie (už pri cenovej ponuke)

Na začiatku vás bude najviac zaujímať cena. Aby vám ju architekt vedel vypočítať, mali by ste mu dodať čo možno najpresnejšie podklady. Aj v prípade ALPE EUROSERVICE sme od klientok na úvod dostali pôdorysy budovy, základné informácie o účele jednotlivých miestností, či inšpirácie v rámci vizuálneho štýlu.

Na základe takýchto podkladov vám architektonické štúdio vytvorí pomerne presnú cenovú ponuku, ktorá sa od finálnej faktúry bude líšiť len minimálne. Ak nechcete byť neskôr prekvapení z rôznych príplatkov za dodatočné úpravy, spravte si podľa možností čo najpresnejšiu predstavu o tom, čo od interiéru vlastne očakávate.

 

Tip č. 3: Stretnite sa naživo

Po odsúhlasení cenovej ponuky by malo nasledovať osobné stretnutie s architektom. Tak to bolo aj v prípade našich klientok z ALPE EUROSERVICE. Na prvom stretnutí nám dámy vysvetlili celú svoju predstavu, spresnili požiadavky na interiér novej firemnej centrály a všetkých priestorov a spoločne sme si stanovili aj predstavu o časovom harmonograme celého projektu.

Prečo je takéto stretnutie dôležité? Ukážme si to opäť na príklade z praxe. Práca colných deklarantov ALPE EUROSERVICE je špecifická v tom, že celý tím potrebuje byť väčšinu dňa v jednej miestnosti. Trend open officov je už niekoľko rokov na ústupe, v tomto prípade bolo však otvorené riešenie jednej hlavnej kancelárie klientkami priam žiadané.

Ak sa teda s architektmi stretnete naživo a poviete im viac o tom, ako funguje vaša firma, alebo aké požiadavky máte na svoj súkromný interiér (napr. práca z domu, malé deti v byte, atď.), vyhnete sa neskorším nutným úpravám, ktoré projekt iba predražujú.

Osobné stretnutie má však aj jedno ďalšie veľké plus. Vďaka nemu zistíte, či si navzájom „sedíte“, či máte rovnaké predstavy o plánovanom interiéri a či skrátka funguje obyčajná medziľudská „chémia“ 🙂

S architektom budete spolupracovať pomerne dlho a intenzívne a ak nefunguje komunikácia už na začiatku, časom sa určite nezlepší. Vyberajte teda podľa toho, či ste s architektom komunikačne, hodnotovo aj ľudsky na jednej lodi. Spoluprácu vám tiež uľahčí fakt, ak je architekt z vášho okolia a osobné stretnutia preňho nebudú problém.

(článok pokračuje pod obrázkom)
Ako vyťažiť zo spolupráce s architektom čo najviac?

Interiér kancelárií spoločnosti ALPE

Tip č. 4: Plánujte svoj projekt v dostatočnom časovom predstihu

Apropo, čas… Veľa ľudí má skreslenú predstavu o tom, koľko vlastne taká spolupráca s architektom trvá. Nie sú to dni ani týždne, ale skôr mesiace.

V prípade centrály firmy ALPE EUROSERVICE sme na návrhu interiéru začali pracovať v čase, keď bolo schválené stavebné povolenie. Budova sa začala stavať v momente, keď sme už finišovali s návrhom interiéru. Mali sme teda dostatočnú časovú rezervu.

Samotný návrh interiérovej štúdie nám trval približne 1 a pol mesiaca. Nasledovala prezentácia návrhu, na ktorej sme si spoločne s klientkami spresnili niektoré drobné úpravy, náš návrh však ostal na 90% totožný s pôvodným a upravovali sme iba drobnosti.

Časový aspekt projektu urýchlite aj tým, že si už na začiatku vyberiete architekta, ktorého štýl vám sedí a neskôr nebudete musieť robiť nekonečné kolá úprav.

Zapracovanie klientských pripomienok do interiérovej štúdie zvyčajne trvá ďalšie 2-3 týždne a podobne je to aj s ďalšími fázami projektu. V tomto prípade s nami klientky spolupracovali na všetkých. Ak neviete, čo všetko môžete od architektov vlastne očakávať, urobme si odbočku a spravme si krátky sumár.

Z čoho vlastne pozostáva spolupráca s architektom?

Prvá fáza: Interiérová štúdia

  • funkčné a vizuálne stvárnenie navrhovaného priestoru
  • výstupom sú vizualizácie a dispozičné riešenie
  • zvyčajne trvá 6 – 12 týždňov

Druhá fáza: Špecifikácia návrhu

  • dokumentácia k návrhu, ktorá pozostáva hlavne z technických výkresov
  • technické výkresy slúžia ako podklad pre realizátorov a dodávateľov interiéru a pokiaľ títo nemajú vlastné konštrukčné oddelenie a klient si špecifikáciu od architektov neobjedná, realizácia návrhu je často buď nemožná, alebo dopadá pomerne amatérsky
  • táto fáza zvyčajne trvá 8-10 týždňov
V prípade záujmu o vypracovanie nezáväznej cenovej ponuky nás neváhajte
KONTAKTOVAŤ

Tretia fáza: Realizácia projektu

  • pomoc s výberom alebo odporúčanie realizačnej firmy
  • návštevy showroomov a vzorkovanie
  • návštevy stavby a koordinácia jednotlivých profesií zabezpečujúcich realizáciu projektu
  • autorský dozor a ďalšie súvisiace činnosti
  • podľa náročnosti môže trvať niekoľko týždňov až mesiacov

Vy ako klient si môžete vybrať, ktoré fázy chcete realizovať v spolupráci s vami vybraným architektom a ktoré už si zabezpečíte sami. Môže to byť aj len prvá fáza, prípadne prvá a druhá, alebo pokojne aj všetky tri.

Spoločne trvať od jedného mesiaca pokojne až do jedného roka. Myslite preto na svoj interiérový projekt s dostatočným časovým predstihom.

Tip č. 5: Vyberte si na spoluprácu profesionálov so skúsenosťami

Ak ste doteraz nikdy žiadny interiér neriešili, alebo na projekt nemáte dostatok času či skúseností, zverte ho architektom, ktorí ich majú. Budete tak mať vo finále nielen pekný a funkčný interiér, ale aj istotu, že všetky fázy projektu pobežia bez zádrheľov, chýb a zbytočného meškania.

V prípade ALPE EUROSERVICE sme po sfinalizovaní návrhu interiérovej štúdie pokračovali v príprave technických výkresov. Keď boli hotové, opäť sme sa stretli a ujasnili si posledné detaily, ktoré neboli zjavné z vizualizácií a vznikli až pri tvorbe technických výkresov. Na tomto stretnutí sme si tiež odsúhlasili vzorky materiálov. Definitívne sme si sfinalizovali technické výkresy a nasledoval výber realizačnej firmy.

Ako architektonické štúdio spolupracujeme s viacerými overenými realizátormi. Všetkým sme zaslali podklady a vyžiadali si cenové ponuky. Tie sme následne prebrali s klientkami a po výbere a odsúhlasení sme si s realizátormi dohodli časový harmonogram realizácie jednotlivých častí interiéru. Zvlášť sa robilo ikonické modré schodisko, zvlášť toalety a kúpeľne, zvlášť maľovanie či inštalácia na mieru robeného nábytku. Všetky tieto práce bolo potrebné skoordinovať.

(článok pokračuje pod obrázkom)
Ako vyťažiť zo spolupráce s architektom čo najviac?

Hlavný open space v budove spoločnosti ALPE

Tip č. 6: Komunikujte, komunikujte, komunikujte

Ak ste vybrali dobre, pre vašich architektov bude priebežná komunikácia o stave projektu úplnou samozrejmosťou.

My sme počas realizačnej fázy novej trnavskej centrály spoločnosti ALPE EUROSERVICE boli s klientkami v neustálom kontakte. Komunikovali sme však aj s realizátormi stavby a tiež s firmami, ktoré zabezpečovali realizáciu interiéru.

Stavbu sme ako architekti chodili počas realizácie pravidelne navštevovať a robili sme tzv. autorský dozor. Na mieste sme dolaďovali detaily, prípadne riešili zmeny vyplývajúce zo skutkového stavu stavby. Pretože tak by to malo byť.

Vy ako klient, napríklad špecialista na colnú deklaráciu, zubár, či manažér zrejme neovládate veci ako riešenia akustiky a svetlotechniky, správne polohy vývodov v nadväznosti na ďalšie konštrukcie, vhodné trasovanie rozvodov, koordinácia a správny postup realizovania jednotlivých prvkov interiéru, spôsoby kotvenia a uchytenia konštrukcií s ohľadom na vizuálnu stránku, či celkové zladenie funkčného a vizuálneho riešenia jednotlivých častí interiéru. Úlohou nás architektov je ovládať ich a vyriešiť všetky tieto veci priamo na mieste za vás. O tom je pridaná hodnota spolupráce s architektom a tiež dobrá komunikácia.

 

Tip č. 7: Dávajte architektom spätnú väzbu

Každý, kto sa chce zlepšovať a dosiahnuť čo možno najlepší výsledok, potrebuje spätnú väzbu. Poskytnutie spätnej väzby od vás ako od klienta je pre prácu architekta dôležité nielen priebežne, ale aj po skončení projektu.

Keď sme dokončili realizáciu interiéru nového sídla spoločnosti ALPE EUROSERVICE, celú stavbu sme si s klientkami ešte raz osobne prešli a zhodnotili celú spoluprácu. Pre nás v BLZK architekti je takáto spätná väzba od klienta mimoriadne cenná a dôležitá. Pri každom ďalšom projekte tak môžeme byť ešte lepší a to je náš cieľ.

Pozitívnu spätnú väzbu sme však v tomto prípade dostali nielen od klientok, ale aj od odbornej poroty prestížnej architektonickej súťaže INSAID Awards. Tá interiér kancelárií ALPE EUROSERVICE zaradila medzi TOP 5 najkrajších realizácií v kategórii Pracovisko za rok 2022.

Tu si môžete prezrieť fotografie finálneho interiéru ALPE EUROSERVICE, alebo sa dozvedieť viac v rámci prípadovej štúdie, ktorú nájdete na našom Instagrame.

Zaujal vás tento článok?

Odoberajte náš newsletter, ktorý zasielame približne 6-9x do roka a dávame v ňom praktické rady a tipy, ktoré nenájdete nikde inde. Žiadny spam, iba naše rokmi nazbierané cenné skúsenosti. A vždy sa predsa môžete odhlásiť 🙂

Odosiela sa...

Ďakujeme za odber!

architekt

Matej Balážik

Je absolvent odboru architektúra na Fakulte architektúry a dizajnu Slovenskej technickej univerzity v Bratislave a už krátko po škole založil svoje vlastné architektonické štúdio BLZK architekti. Štúdio sa zameriava najmä na architektúru a interiérový dizajn privátnych aj komerčných projektov. Magazín ASB ho zaradil medzi mladé ateliéry, ktoré sa oplatí sledovať. Matej okrem minimalistického dizajnu miluje aj cestovanie a rád zdieľa tipy zo svojej bohatej architektonickej praxe.